در حالی که در روزها و ماههای اخیر نوسانات شدید ارزی و طلا، مردم را تا حدودی سر در گم و مایوس کرده است، و اخبار گوناگون خبر از کسری بودجه شدید دولت میدهد، ناگهان اخبار پیشفروش سکه بانک مرکزی سایتهای خبری را پر میکند. جالب آن که این پیش فروشها نه یکبار که به دفعات انجام میگیرد.
ظاهراً این بار دولت برای تامین کسری بودجه خود، روی پساندازهای مردم حساب کرده است! اینک دولت با پیشفروش های سه، چهار و پنج ماهه سکه، در تلاش است تا کسری بودجه خود را از طریق مردم جبران کرده و از طرفی پساندازهای ریالی مردم را به طلا تبدیل نماید. اقدامی که در ظاهر عاقلانهتر از چاپ پول و انفجار تورم است اما باید دید کاهش ذخایر طلای بانک مرکزی در طولانی مدت چه تاثیری بر اقتصاد کشور خواهد داشت. چیزی که پر واضح است، چاپ پول در شرایط کنونی کشور، یک انفجار تورمی کمرشکن برای کشور و مردم خواهد داشت و دولت در تلاش بوده تا از این طریق از افزایش تورم جلوگیری نماید حال آنکه کاهش ذخیره طلای بانک مرکزی هر کشوری قطعا بر اقتصاد آن کشور بی تأثیر نخواهد بود. برای آگاهی از آخرین اخبار بازار طلا با هومن گلد (https://hoomangold.com/) همراه باشید.